Het gaat hard met de elektrificeren van veel werkzaamheden. Een opvallende nieuwe stap is gezet door Matador. Dit Nederlandse bedrijf presenteerde afgelopen week op de beurs Demopark in Eisenach de @M-trac. Een elektrische werktuigdrager met een accu die voldoende inhoud heeft om er een dag mee te borstelen. De M-trac is goed voor een zilveren medaille op de beurs.
De werktuigdrager heeft een 14 pk motor en een accu die voldoende is om er zonder belasting 145 km mee te rijden.
De M-trac is ontwikkeld door Matador. Dit in Helvoirt gevestigde bedrijf is van oorsprong een fabrikant van kruiwagens. Inmiddels is het productenpakket uitgebreid met allerlei andere transportmiddelen. Deze zijn grotendeels elektrisch aangedreven en vanuit deze kennis is nu de elektrische één assige werktuigdrager ontwikkeld. Met zes achtvolts accu’s, een eigen 14 pk borstelloze elektromotor en zelf ontworpen software voor de aansturing. Het apparaat is met 400 kg eigen gewicht wel wat zwaarder dan een normale diesel of benzine aangedreven versie. Matador maakt geen hulpstukken, er is alleen een universele ophanging en aandrijving waardoor bedrijven alle aanwezige borstels, maaidekken of bijvoorbeeld frezen, eventueel met adapter, kunnen blijven gebruiken. De accu-inhoud is volgens verkoopadviseur Frans van Osch afhankelijk van het gebruikte werktuig ruim voldoende voor een dag werken. “Op Eisenach konden we er zelfs drie dagen mee werken met een maaidek.” De zwaarste belasting is volgens hem het werken met een onkruidborstel. “Maar de accu-capaciteit is ruim voldoende om daar een volle dag mee te vegen.”
Opvallend is dat de prijs van de M-trac met een adviesprijs van 15.000 euro ongeveer gelijk is aan een gewone één assige werktuigdrager met dezelfde specificaties. Dat zou beteken dat de kostprijs per uur in elk geval lager is. De accu kan ongeveer 1000 keer opgeladen worden. Dit betekent afhankelijk van de inzet, een levensduur van 3 tot 5 jaar.